Čovjek tek kad izgubi neki n’imet tek tada počinje shvaćati šta je izgubio. Iza nas je upravo prošao sveti mjesec ramazan. Bio je to mjesec nura, rahmeta i Kur’ana. To je bio mjesec promišljanja i preispitivanja. U tom mjesecu svi šejtani i njihovi raznorazni pomagači bili su vezani. Poslije ovog mjeseca trebamo da učinimo dvije stvari: obzirom da je to bio, kako smo kazali mjesec svjetlosti, rahmeta, Kur’ana – oni šejtani i njihovi pomagači, koji su bili zatočeni u ramazanu, sad su ponovo na slobodi – stoga trebamo posvetiti izuzetnu pažnju i koncentraciju zarad očuvanja svoje duše od griješenja u ovom vremenu izvan ramazana, da bismo mogli nastaviti s dobrim djelima koje smo započeli u mjesecu ramazanu. Osim toga, poslije ramazana smo u prilici da obavimo test i procjenu samog našeg posta iz minulog ramazana, čime ćemo makar djelimično moći sebi odgovoriti na pitanje: da li su naša djela i naš post primljeni.
Kazali smo da je najvažniji rezultat posta sticanje takvaluka.
“O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste postali bogobojazni (da biste priskrbili takvaluk.)” (El-Bekare, 183)
Kod sebe poslije mjeseca ramazana moramo uočiti nešto što se zove takvaluk - bogobojaznost. Kako da procijenimo imamo li više takvaluka sada nego ranije, ili smo na istom. Prije smo kazali da je takvaluk stvarna činjenica prisutna u Kur’anu. Kad se kaže da je takvaluk živa kur’anska činjenica onda to znači na on ima uticaja na stvari i događanja u realnom životu. Znači, upravo kao što kad se razbolimo i doktor nam propiše recept i mi koristimo lijek, onda nakon izvjesnog vremena moramo osjetiti efekte djelovanja tog lijeka. Kada naprimjer, ustanovimo da nakon nekog vremena određene tablete ne daju efekta onda idemo kod doktora da nam promijeni recept. Isto tako dijagnosticiramo svoje stanje na duhovnom planu. Da li je mjesec ramazan proizveo u nama takvaluk, lahko ćemo ustanoviti jednom cjelovitom provjerom: - da li se, dakle, naš post i naše ramazansko duhovno stanje promijenilo? – Ako je kazaljka našeg imana otišla naviše - dobro je. Drugim riječima, ako je naš odnos prema ranijim grijesima strožiji onda smo napredovali. Ako je, pak, naš odnos prema griješenju isti kao i prije ramazana – onda smo slabo hajrovali ramazanom. Ako smo prije ramazana lahko gibetili svijet, a poslije ramazana nam ogovaranje teže izlazi iz prsa, onda je to očigledan znak napretka. To je pouzdan znak da je srce priskrbilo stanoviti takvaluk. Ako je, ne daj Bože, kazaljka našeg takvaluka poslije ramazana na istom stupnju kao i prije, onda to znači da smo postili od halala (halal hrane), a mrsili se haramima (“mesom mrtvog brata” i sl.).
Ovo bi bilo unajkraćem o onome što nas čeka poslije ramazana, Nadati se je da je naš ramazan bio uspješan i da će nam priskrbiti onu pokretačku energiju koja će nam čuvati duhovno zdravlje i poslije ramazana.
Noć Lejletu-L-Kadra
Pred nama je treća trećina ramazana, pa ćemo započeti rivajetom koji je prenesen od Božijeg Poslanika, s.a.v.a. da je Božiji Poslanik u trećoj trećini ramazana bitno mijenjao svoj odnos prema ramazanu. Zadnju desetinu ramazana Poslanik bi potpuno zanemario dunjalučke obaveze i posvetio bi se danonoćno ibadetu. Razlog za to je noć Kadra koja je u zadnjih deset noći ramazana. Kao što Kur’an kaže:
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ
“Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci (ibadeta izvan mjeseca ramazana.)” ( El-Kadr,3)
To je noć kada se svode računi našeg rada u prethodnoj godini. Sve što smo učinili od prošle noći Kadr do sada sve je to zabilježeno i zapisano. Neka naša loša djela će zahvaljujući našoj tewbi, pokajanju biti prekrivena i upisana u dobra djela. Neka naša druga loša djela bit će neutralisana i izbrisana zahvaljujući drugim našim dobrim djelima. Moglo se dogoditi i drugačije, da neka naša dobra djela budu uništena zbog nekih loših djela.
Sljedeći ajet ističe:
إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ
“Dobra djela zaista poništavaju hrđava.” (Hud, 114)
“O vjernici, ne kvarite svoju milostinju prigovaranjem i uvredama (kao što su prigovori i hvalospjevi na svoj račun).” (El-Bakare,264)
Naša dobra i loša djela u minuloj godini su se međusobno izmiješala i međusobno su bila spregnuta. Ono što učinimo u noći Kadr - budući da se naša dobra i loša djela bilježe i na osnovu ocjena datih u noći Kadr – ona će biti osnovom naših rezultata za sljedeću godinu, baš prema ocjenama iz ove noći. U tom smislu ovih nekoliko noći koje predstoje određivaće ne samo prošlu godinu nego na stanovit način i sljedeću godinu - i to će biti svojevrsni prijemni ispit za sljedeću godinu. Stoga nemojmo štediti truda u zadnjoj desetini ramazana, naročito u potencijalnoj noći Kadr, da bismo popravili svoj konačni obračun.
Noć Kadr je noć kada se vagaju naša djela kako ona bātinska, tako i ona zāhirska. U noći Kadr se određuje naša sudbina za narednu godinu: da li ćemo je dočekati živi ili ne. Naš život, naša opskrba, naši grijesi, sve se to te noći bilježi i određuje. Ovo je noć kada ćemo se, putem ibadeta, putem svoje usredsređenosti na svoju prošlost, osvrnuti na svoje grijehe, proanalizirati ih i doći tôbe. Ako smo nekome nešto loše kazali, ako u sebi gajimo mržnju, zlobu ili zavist prema nekome - sve to te noći treba iz sebe istresti. Ako imamo duga prema nekome treba da mu to povratimo, ako smo s nekim u lošim odnosima treba nastojati da ga zadovoljimo. Ako smo bili u nekim grijesima treba da donesemo odluku da se klonimo tih grijeha i da ih više ne činimo. Treba da porazmislimo koji su to postupci zbog kojih ni Allah, dž.š., a ni Božiji odabranici, nisu zadovoljni sa nama.